Tuesday, February 15, 2011

Tentang Mountain Bike

Setelah dua minggu dipujuk aku akhirnya bersetuju menjual mountain bike aku kepada Edy. Edy membodek dengan beralasan aku sudah lama tidak menggunakan mountain bike itu dan elok jual saja untuk dimanfaatkan oleh orang seperti dia.  


Edy betul. Hakikatnya, memang aku sudah lama tidak mengayuh.


Asalnya, aku membeli mountain bike itu dua atau tiga tahun dulu untuk terus aktif bersukan setelah "terpaksa" berhenti berjogging apabila doktor mendapati ada ligamen di bahagian lutut aku yang putus - kesan pembabitan lampau dalam pelbagai jenis sukan dan riadah. Dengan kecederaan itu, aku selalu rasa pedih di bahagian lutut apabila berjogging. Paling teruk aku terasa sakit begitu ialah ketika mendaki sebuah bukit di Taman Negara pada tengah-tengah malam semata-mata hendak melihat matahari muncul esok pagi. 


Dengan sakit begitu, mengayuh basikal merupakan pilihan yang ada untuk aku beriadah kerana berkayuh tidak memerlukan aku menghentakkan kaki ke tanah yang hanya akan menyebabkan lutut aku sakit semula (doktor menyerahkan pada aku bila nak buat operation dan betulkan ligamen itu).


Bermula dengan mengayuh di sekitar Shah Alam, aku kemudiannya menyertai gang yang mengangkut basikal di atas kereta dan keluar subuh hari untuk berkayuh di tempat-tempat tertentu. Dalam tempoh yang singkat, aku sudah berbasikal di Putrajaya, Cyberjaya, Janda Baik, Bukit Brogra dan Tg Karang. 


Aku tidak akan lupa tersesat di dalam hutan di Broga dan akhirnya masing-masing memikul basikal menuruni bukit mencari jalan keluar berpandukan suara anak-anak orang asli yang sedang bermain-main di kaki bukit. Aku tidak akan lupa berkayuh di tepi sawah padi di Tg Karang di samping kumpulan burung-burung bangau yang mencari makan anak-anak ikan di tali air. 


Antara faktor yang menyebabkan aku perlahan-lahan mengundur diri daripada mengayuh ialah apabila seorang demi seorang gang berbasikal aku ini meninggalkan mountain bike dan beralih kepada  racing bike pula. Ini satu kejutan untuk orang pemalu seperti aku kerana menunggang racing bike bermakna aku mesti bertukar kepada gaya pelumba yang memakai tight fitting jersey.


Tahu sajalah, memakai tight fitting jersey akan menyebabkan bahagian alat sulit nampak jelas tersembul. Haha. 


Memanglah semasa mengayuh mountain bike dulu aku turut memakai seluar ketat yang ada padding itu tetapi aku sarungkan seluar lain pula di luar. T shirt pula aku pakai jenis yang biasa sahaja kerana aktiviti berbasikal kami bukan menekankan kepada kelajuan sebaliknya  tertumpu kepada off road, downhill, memasuki belukar dan meredah anak sungai.


Menggunakan racing bike pula bermakna sepenuhnya menggunakan jalanraya dan pakaian pula harus sesuai dengan rintangan angin bagi meningkatkan performance.


Edy nampak teruja ketika datang mengambil basikal aku. Dia bercerita kawan-kawan di pejabatnya mula berbasikal dan dia terjebak dengan hasutan dan ajakan kawan-kawan. Hmm, sama juga macam aku dulu. Masa mula-mula terjebak, setiap kali lunch hour sanggup menghabiskan masa mencari kedai basikal di ceruk mana pun dalam KL ini. Apabila on line, laman-laman basikal saja yang jadi tumpuan.


Sama ada aku berani turut beralih kepada racing bike, kena tunggu dan tunggu ... 


Life is like riding a bicycle
 - in order to keep your balance, 
you must keep moving.  
~Albert Einstein




5 comments:

Cik Liza said...

:D

kena ready pemakaian sesuai utk racing bike.. lols..

hk said...

Haha, ketat seh !

Cik Liza said...

xde bigger size meh? :P

plug2pin said...

basikal ada kt umah ni..masa beli beria dan2 tu gak beli...tp pakai brp kali jer
sian dia dok tersadai...

hk said...

layd, bukan soal size tapi "isunya" kalau racing bike memang semua wajib pakai tight fitting. itu yang jadi "kemaluan" tu hehe.

plug, begitulah kan hehe.

Post a Comment