Friday, February 11, 2011

Tentang File Di Bawah Meja

Akhirnya tadi tertunai juga hasrat mahu mengemas apa yang ada di bawah meja. Sudah sekian lama aku merancang berbuat demikian tetapi kemalasan, kesibukan dan gangguan-gangguan lain ciptaan sendiri sering saja menjadi halangan.

Sebenarnya tidaklah teruk sangat "keadaan" di bawah meja ini (percayalah ...) kerana cleaner di ofis selalu saja mengemasnya. Tetapi aku telah memberi amaran kepada dia, file-file yang ada di bawah meja ini jangan disentuh apa lagi dialihkan. 

Ia sebenarnya merupakan file peribadi, tiada kena mengena dengan kerja walaupun ia aku simpan di pejabat. 

Masalahnya dengan diri aku ialah tidak tahu membezakan (malas sebenarnya) mana satu dokumen, bil, surat-surat yang mesti disimpan dan mana satu yang boleh dimasukkan ke dalam bakul sampah. Atas sebab itulah aku mempunyai satu file yang aku labelkan dengan amat panjang sekali berbunyi :

THINGS I NEED TO KEEP BUT NOT NECESSARILY I AM GOING TO NEED THEM LATER.

Ya memang begitulah label yang aku lekatkan pada bahagian luar file yang aku keluarkan dari bawah meja tadi. Kononnya file ini aku namakan sedemikian kerana ia menjadi transit point atau tempat singgah sementara sebelum dokumen-dokumen itu ditentukan hala nasib masing-masing - simpan atau buang.

Namun begitu, file ini telah tertinggal begitu sahaja di bawah meja buat sekian lama. Surat  terakhir yang aku masukkan ke dalam file ini bertarikh 28 March 2007. 

Jadi, dari file ini sebenarnya apa yang perlu aku terus simpan dan apa pula yang patut aku nyahkan? 

Ketika menulis ini, aku melihat semula apa yang terkandung di dalam file ini dan sekaligus membuat verdict. Ya, membuat inquest dan membuat open verdict.   

(Oleh kerana jumlahnya yang banyak, aku akan pilih-pilih saja untuk tujuan catatan ini)

Di bahagian bawah sekali file ini ada layout plan pejabat aku semasa renovation hendak dibuat. Kenapa pula plan ini ada di dalam file berkenaan sedangkan aku ada satu file lain khusus untuknya? Verdict : Simpan, tetapi  dipindahkan ke file sepatutnya. 

Kemudian ada pula satu print out tarikh-tarikh lahir emak dan bapa saudara serta sepupu-sepupu. Aku memutuskan untuk simpan. Oh, by the way, aku "ngeri" dengan bulan September dan Oktober kerana berderet hari jadi sepupu rapat. Hmm.. kalau begitu apa kata aku pinda verdict tadi, buang saja print out ini? Haha.

Next, ada satu bil cukai pintu dari Majlis Bandaraya Shah Alam bertarikh 04/06.2007. Buang.   

Ada satu risalah tentang pintar matematik yang diedarkan di sebuah masjid selepas sembahyang Jumaat. Risalah ini mengenai kaedah pembelajaran matematik dipanggil MOKHDAR yang didakwa mampu melahirkan genius sains dan matematik. Verdict : Buang. Tetapi sebelum itu salinkan dulu contact info nya di sini untuk dimanfatkan :

Kaedah Mokhdar
Fyvoeight Resources 
No 23 Jalan Pusat BCH,
1/3 Country Homes,
Rawang.
03-60935815 / 019-2605162.

Seterusnya, ada satu keratan akhbar dari Utusan Malaysia bertajuk Modus Operandi Terciptanya Bangsa Melayu. Sebenarnya artikel ini merupakan ulasan buku yang bertajuk Asas Kebudayaan dan Kesenian Melayu yang disunting oleh Dr Mohamed Anwar Omar Din. Verdict : Simpan untuk reread dan lepas itu buang. 

Di dalam file ini juga ada memo dari bahagian HR bertajuk: Panel Clinics and Dentist as at 31/01/2007. Verdict : Buang sebab ada yang lebih terkini.    

Next. PERMIT MENGUBURKAN. Turut ada dalam file ini ialah salinan permit menguburkan arwah bapa saudara aku. Mungkin aku telah mengambil salinan permit ini untuk dihantar ke bahagian HR sebagai bukti aku menghadiri dan menguruskan pengebumian arwah. Verdict : Simpan.

30 minit kemudian ...

Sesudah memeriksa dan membelek apa yang patut disimpan dan dibuang, file ini masih lagi tebal.

Mungkin memang begitulah aku. Penyimpan.






    

  

5 comments:

Rin Ahmad said...

ye u memang PENYIMPAN.... rahsia..

hk said...

Saya juga menyimpan rahsia kawan-kawan dengan baik. Eh ye ke ? hehe

nyet said...

don't think so.

nyet said...

Aku sendiri manusia biasa, kadang hanya terlepas kata.

plug2pin said...

aku pun penyimpan sampah :)
br jer kena bising ngan adik hahahah

Post a Comment