Tuesday, March 8, 2011

Tentang Merong Mahawangsa


Sudah bersedia untuk Merong Mahawangsa karya Yusry Abdul Halim?. Ramai mula bercerita mengenainya ekoran trailer yang macam best dan lagu Sedetik Lebih ciptaan Edry Abdul Halim nyanyian Anuar Zain yang menjadi lagu tema filem itu. Lagu yang bikin feeling habis.

Jika tiada aral melintang aku berhasrat menjadi antara yang terawal menonton filem ini nanti. Tayangan bermula 10 Mac ini.

Sebagai sebuah filem bergenre epik, Merong Mahawangsa memaparkan drama kehidupan manusia dengan adunan pengembaraan, peperangan dan tentunya percintaan dan semua ini berlatar belakangkan historical setting yang kononnya berlaku di Kedah Tua.

Itulah daya tarikannya pada aku sebagai seorang peminat sejarah walaupun kewujudan Merong Mahawangsa itu dan kisah yang berlaku sekitar dirinya hanya lebih merupakan mitos dan bukan fakta sejarah. Sekurang-kurangnya begitulah buat masa ini sehinggalah ahli sejarah menemui bukti sebaliknya.

Di pasaran tempatan, filem genre sebegini bolehlah dibandingkan dengan filem epik milik Tiara Jacquelina iaitu Puteri Gunung Ledang. With due respect to Yusry, rasanya keterlaluan untuk aku membandingkannya dengan epik buatan Hollywood yang aku pernah tonton seperti Gladiator, Braveheart, Lawrence of Arabia (aku tengok DVD) apalagi epik fantasi seperti Star Wars dan trilogi Lord of The Rings. Bagaimanapun, aku suka kalau aku dibuktikan salah.

Pada aku, Merong Mahawangsa tiba tepat pada masanya kerana aku rasa pasaran tempatan dah banyak sangat filem-filem bernada serupa seperti Jangan Pandang Belakang Congkak, Damping Malam, Momok The Movie dan Di Sini Ada Hantu. Malah aku dengar masih ada banyak lagi cerita-cerita ala-ala hantu sebegitu yang bakal memasuki pawagam seperti Momok Jangan Panggil Aku, Karak, Senjakala dan Keramat Flat 3A.

Balik kepada Merong Mahawangsa, oleh kerana berbekalkan bajet sehingga berjuta ringgit, sudah tentu banyak yang kita harapkan dari filem ini. Pertamanya ia diharapkan memang sebuah filem yang bagus dari segi garapan jalan ceritanya dan pembikinannya sendiri sebagai sebuah filem epik yang meninggalkan kesan.

Keduanya, diharapkan Merong Mahawangsa dapat mendekatkan lagi peluang melihat penggiat filem tempatan memenangi sesuatu di Oscar Award . Jika masih ingat, paling dekatpun filem Malaysia memenangi anugerah Oscar ialah melalui  Puteri Gunung Ledang yang berkedudukan tempat ke 49 dalam senarai pendek kategori Best Foreign Language Film tahun 2004.

All the best.  

4 comments:

watachiwa said...

ade mulut2 org ckp CGi best..tp citer kurang mantap..
i next week br nak gi tgk

Rin Ahmad said...

tak boleh nak komen selagi tak tengok.... i macam biasa tak dapat la tengok... GSC kat Tropicana City ni tak tayang cerita2 melayu? Y? bias?

Cik Liza said...

tapi dia pelat... :P

kui2

plug2pin said...

tgk the making jer ari tu..dan pasal hikayat ni sambil tunjuk pasal filem ni
br aku th pasal sejarah ni..hehehehe

Post a Comment