Thursday, August 25, 2011

Tentang aku di majlis MBM

Ketika menjengah keluar lif, aku mengharapkan Gee ada diluar dewan dan boleh membawa aku masuk atau memberitahu di meja mana aku harus duduk. Selepas berlegar beberapa minit, aku lega apabila seperti berjanji pula saat itu Gee meninjau ke luar dan ternampakkan aku.

Lalu aku segera dibawa masuk menuju ke meja di mana Azam dan beberapa orang lain yang tidak aku kenal sudah duduk menanti waktu berbuka puasa. Aku diperkenalkan kepada mereka dan salah seorangnya ialah gadis bernama Farhan. Aku dan Farhan duduk dipisahkan sebuah kerusi kosong di mana dia meletakkan beg tangannya. 

Pada ketika ini, di pentas utama, orang-orang MBM sedang bergambar dengan anak-anak yatim yang dibawa dari Kajang. Dan sebaik aku duduk, ditayangkan pula slaid seorang kanak-kanak jantung berlubang yang baru menjalani pembedahan di India. Segalanya ditanggung dan diuruskan oleh MBM.   

Oleh kerana Gee dan Azam perlu juga bertegur sapa dengan tetamu lain, aku ditinggalkan bersama Farhan yang sentiasa ceria dan tersenyum saja orangnya. 

Oh ya, Farhan adalah bekas peserta sebuah rancangan realiti mengcungkil bakat dan dia berada di situ untuk menghiburkan tetamu selepas berbuka nanti. 

Aku berbual-bual kosong dengannya sementara menantikan Gee dan Azam kembali ke meja. Dari perbualan singkat itu aku merumuskan Farhan bukan kosong tetapi bijak orangnya.

Selepas berbuka dan bersolat, Farhan tak putus-putus diminta oleh hadirin bergambar. Pelbagai bangsa. Agak lucu apabila seorang kanak-kanak kecil bertanyakan kepadanya sama ada dia sudah berkahwin. Dan ketika itu juga ada seorang tetamu terus menawarkan Farhan menyanyi di majlis dia pula nanti. Begitulah apabila menyanyi sedap dan keterampilan pula serba sederhana dan disenangi, orang pun suka dan terus saja ditempah untuk show yang lain pula. Rezeki.

Pada satu ketika, semasa meja kami bertukar pendapat dengan boss MBM mengenai gejala sosial di kalangan remaja, Farhan aku tengok mampu mengeluarkan pendapat sendiri. Apabila aku tanya, katanya dia memang suka membaca dan sentiasa bertemankan buku. 


   

       

0 comments:

Post a Comment