Thursday, August 2, 2012

Tentang Nak Raya

Dah dekat nak Raya ni kan tetiba teringat beberapa peristiwa yang berkaitan dengan hari baik dan bulan baik ni. Ini asalnya posting aku di www.interaksigosip.com

Ada sekali tu mak suruh aku hidupkan api sebab kalau nak Raya, mak prefer masak luar rumah macam ala-ala nak kenduri. Best. So aku hidupkan api dekat dengan pintu belakang rumah. Aku simbah petrol dan api naik menjulang nak terbakar pintu rumah. Menjerit-jerit mak. Malu siot. Kena marah depan kakak-kakak ipar dan anak buah. Dengan perlahan aku hilangkan diri ke depan, ambil kunci kereta dan pergi ke pekan. Kalau tak salah masa tu aku lepak di Masjid Negeri dan rasa tak nak balik rumah dah. Merajuk konon hahaha

Ada sekali tu pulak kat Ipoh juga la. Nak Raya dan seperti biasa kami masak macam nak kenduri kat  belakang rumah. Tapi oleh sebab cuaca tak elok, kami masak bawah tempat berbumbung kat area belakang rumah tu. Masa tu tengah masak rendang Perak dalam kuali besar macam kawah. Ala...  rendang yang daging potong kecik-kecik dan taruh kelapa parut, taruh daun kunyit hiris tu.

Sedang aku dan anak buah aku bergilir-gilir mengacau rendang tu, tetiba ada lipas jatuh dari bumbung dan terus masuk dalam kuali rendang tu ….

Jeng jeng jeng. Nasib baik cuma aku dan anak buah aku je nampak dan ada situ masa tu. Kami buang lipas tu (susah juga nak buang sebab dah terselit celah-celah daging) dan aku cakap pada anak buah aku “do not tell anyone about this”. Dia angguk.

Raya tahun tu adik beradik aku yang lain sedap dan berselera je balun rendang tu tapi aku dan anak buah aku tak sentuh pun. Hahaha.

Err dah lama tak update blog.




3 comments:

watachiwa said...

beriya ek buat periapan raya masak sampai kat luar umah. mcm dlm drama2 je

Makcik Kerabu said...

hahaha, bak fb anak buah pak asan, nak skodeng. penyimpan mohor besar nampak nya.

usahaone said...

wah HK. now i know what u did last raya hahaha.

Post a Comment