Sunday, October 9, 2011

Tentang Beriadah di Hujung Minggu

Tidur pukul 2 dan jam 6 sudah bangun. Pukul 7 sudah keluar berjogging. Sebelum itu lalu di satu tapak pembinaan tak jauh dari rumah. Rupanya sebuah gelanggang futsal sedang di bina. Agaknya ini antara 150 gelanggang futsal yang diumum oleh Dato Seri Najib Tun Razak semasa pembentangan Bajet 2012 yang akan dibina di seluruh negara. 

Seperti biasa sebelum mula berjogging kena berjalan dulu sejauh 1 km untuk memanaskan badan. Sudah biasa begitu. Jika tidak, bila terus berlari macam berat rasanya kaki. Di hadapan ada seorang perempuan sedang berjalan. T shirt warna hijau pucuk pisang melekap ke tubuhnya dan tights hitam yang dipakai menampakkan bentuk bahagian bawah tubuhnya. Kulitnya putih kemerahan disimbah sinar matahari pagi. Lelaki manakah yang tak terpesona dan tak ingin mencuri pandang? Tetapi aku yang berjalan dibelakangnya memang tidak perlu mencuri pandang pun. Sudah terhidang. Dan aku terpaksa berjalan di belakangnya sejauh 1 km sebelum aku mula berlari? Hendak ku cepatkan langkah, dia juga laju. Aku tidak boleh lama-lama berada di belakang dia atau jika tidak fikiranku akan sampai ke planet ke 10. Selepas beberapa ketika, aku mengambil keputusan untuk berlari.

Beberapa pengayuh mountain bike dan road bike memotong aku. Sempat menjengah difikiran haruskah aku kembali membeli basikal untuk beriadah. Sejak kebelakangan aku rasa agak tertarik mahu mengajak kawan lamaku Azharul menyertai Jamboree Mountain Bike yang kerap dianjurkan di sana sini. 

Lari, lari dan lari.

Dari jauh aku nampak seorang pemuda sedang memanah sendirian. Archery satu sukan yang tidak pernah aku cuba dan aku tidak tahu sama ada tangan aku cukup kuat untuk itu dan adakah aku boleh memberi fokus 100 peratus sebelum anak panah dilepaskan. Sukan yang memerlukan tumpuan seperti boling dan dart bukan kekuatan aku.

Aku kemudian berhenti rehat di tepi padang bola melihat kanak-kanak yang sedang hendak memulakan latihan bola dalam satu klinik bolasepak yang dianjurkan oleh persatuan penduduk. Wah, ada yang umur baru 14 tahun agaknya tapi sudah mampu memakai boot yang digunakan Lionel Messi. Aku kenal boot itu kerana pernah memegangnya di Al Ikhsan. Dan aku juga melihat bagaimana ibu bapa menanam minat anak-anak sejak kecil lagi untuk menjadi penyokong satu-satu pasukan. Bayangkan budak baru berumur 7 tahun sudah memakai jersey dan seluar Liverpool. Apa yang budak berumur sebegitu tahu tentang sejarah kejayaan silam Liverpool kerana kelab bolasepak ini sudah lama tidak mengecap kejayaan dalam liga bolasepak di England.   

Lainlah kalau memakai jersey Manchetser United. Sekian

4 comments:

Cik Liza said...

haha itu motifnya..

have a good sundei.. :P )jgn betulkan ejaan dan semua tanda(

Unknown said...

well as a start biarla dia kenal sejarah bola dengan Liverpool
sebelum terjebak dengan keangkuhan MU....

zarul said...

Ayat terakhir buatku mengantuk... yawnn... :O

hk said...

Hahaha

Post a Comment