Friday, July 29, 2011

Tentang Berbaju Melayu Kuning

Pada hari Lembah Klang menjadi hirup pikuk dek kerana dibanjiri manusia berbaju kuning pada awal bulan ini, aku turut sama menjadi salah seorang yang mengenakan baju berwarna sama. Bagaimanapun, instead of mencari-cari cara melepasi sekatan polis bagi memasuki Kuala Lumpur untuk berhimpun, aku pula menuju arah bertentangan untuk menghadiri majlis kahwin seorang ahli keluarga dengan memakai baju Melayu kuning dan bukan kemeja T Bersih 2.0.  

Warna kuning itu bukanlah pilihan aku sebenarnya tetapi ini berlaku kerana bapa pengantin telah menetapkan semua ahli keluarga mesti memakai warna berkenaan bagi menandakan kami adalah AJK majlis perkahwinan ini. Kuning pilihannya kerana katanya warna biru, hijau, maroon dan perang sudah pernah kami buat ketika perkahwinan ahli keluarga lain.

Malah kain kuning itu diberikan percuma oleh bapa pengantin beberapa bulan lalu dan kami masing-masing mencari tailor untuk mengukur dan menjadikannya baju Melayu.

Lihatlah lelaki berbaju Melayu kuning berdiri di sebalik tiang yang juga kuning ini  hehe. Dia pemalu orangnya haha. 


Menurut seorang ahli keluarga lain yang juga memakai baju kuning pada hari berkenaan, dalam perjalanan ke dewan tempat majlis berlangsung dia telah diekori oleh polis dari sebuah simpang. Katanya polis itu hanya menukar arah setelah terlihat bunga manggar di luar dewan. Wah sikit punya follow ke hehehe.      

4 comments:

watachiwa said...

i nampak tiang kuning lg menyerlah..hhahahaa..

thanks lah ye buh gambor ni

Cik Liza said...

cantik gak kan baju melayu kuning..

tp i like b.m hitam.

plug2pin said...

hensem la tiang kuning tu...heheheh

layd, aku plg suka baju melayu hitam tp kalau warna gelap lain pun ok gak...

zarul said...

Abang Long bersembunyi di sebalik tiang? :P

Post a Comment