Monday, April 4, 2011

Tentang Pilihan Dalam Hidup

Di dalam hidup ini, kebahagiaan memerlukan pengorbanan. Ada kalanya kita tidak boleh memiliki semua komponen yang kononnya membentuk kebahagiaan secara serentak kerana di antara komponen-komponen ini ada yang mungkin terpaksa dicerai-beraikan untuk mendapat kebahagiaan hakiki.

Aku mempunyai seorang GM yang aku rasa hidup bahagia, dari perhatian luaran aku

Dia sudah berusia 50 tahun dan sudahpun mengerjakan haji.

Aku pernah memikirkan hidupnya sudah lengkap dan bahagia hinggalah dua minggu lalu aku nampak dia diam seperti sedang memikirkan sesuatu.

Aku tahu menungnya itu bukan berkaitan masalah kewangan kerana dia berkedudukan tinggi, bergaji besar dan ada pula pendapatan luar dari petrol station milik sendiri yang khabarnya masuk puluhan ribu sebulan. Isterinya pula CEO sebuah syarikat senarai awam.

Akhirnya aku mendapat tahu rupa-rupanya isterinya yang berjawatan CEO itu diarahkan bertukar ke sebuah negara yang terkenal dengan keganasan gerila untuk membuka perniagaan baru di sana. Dia akan berada di sana beberapa tahun. Anak-anak pula semua bersekolah di Australia sejak kecil.

Dengan perkembangan terbaru ini, GM aku terpaksa membuat pilihan dan pertimbangan. Antara yang aku tahu pertimbangannya ialah seperti berikut:-

Pertamanya; terus menetap di KL dan bekerja di tempat sekarang disamping mengekalkan petrol station nya sementara isterinya berseorangan di negara berkenaan. Ini juga memudahkan anak-anak balik apabila ada cuti singkat kerana jarak KL – Australia adalah lebih dekat.

Keduanya; berhenti kerja, jual petrol station dan menemani isteri di negara berkenaan tanpa berbuat apa-apa. Apabila anak-anak bercuti, dia dan isteri akan bercuti juga dan semua akan pulang dan bertemu di KL.

Aku hendak juga tahu sama ada GM aku ini setuju dengan arrangement semua bertemu di KL itu kerana dia memang terkenal berkira apabila ada perkara membabitkan  wang.

Ini mengingatkan aku pada satu insiden. 

Walaupun berduit, seorang rakanku pernah menemankan GM aku ini membeli hadiah hari jadi beg tangan tiruan “jenama Coach” untuk isterinya di sebuah kedai yang tersorok di KL. Khabarnya dia membeli beg tangan tiruan ini dengan harga RM2,000 dan harga beg yang original dari design yang sama pula kononnya ialah RM10,000. Katanya, buat apa beli yang original mahal-mahal sedangkan mutu buatannya sama dan kerana itulah harganya boleh mencecah RM2,000.

Tak tahu pula aku apa respon isterinya mendapat beg tangan tiruan sebagai hadiah hari jadi dan entah dia perasan atau tidak.

Berbalik kepada pilihan-pilihannya, aku tidak tahu apa lagi opsyen yang difikirkan oleh GM aku ini tetapi apa yang aku tahu dia telah menemui boss nombor satu aku, Dato Y, untuk mendapat pandangan.

Dato Y, ini pula baru sahaja kematian isteri akibat kanser payu dara dan masih melalui fasa bersedih dan kehilangan. Apabila GM aku memberitahu tentang isterinya bakal keseorangan di luar negara beberapa tahun, terus saja Dato’ Y berkata “wife and family are everything and should come first….”

Dato Y berkata buatlah pilihan yang tepat berdasarkan pentingnya keluarga dan jangan jadi seperti dia yang sudah kehilangan isteri baru tersedar.

Kata Dato Y, kadang-kadang apabila jam 10 pagi dia terasa hendak menelefon isterinya dari pejabat for a small chat dan bergurau seperti yang biasa dibuatnya setiap hari selama 25 tahun lalu tetapi sekarang hendak telefon macam mana kerana dia sudah tiada?

Kata Dato Y, ada kalanya bila balik ke rumah dia terus duduk di sofa tanpa membuka pakaian kerana itulah yang biasa dibuatnya sementara menanti isteri (arwah) balik dari menjemput anak-anak sekolah, tuition, mengaji atau kelas piano, untuk minum petang bersama-sama .

Tetapi kini dia hanya mampu duduk termenung di sofa seorang diri sebab anak-anak sudahpun dijemput driver dan masing-masing lebih suka melayan ipad atau PC game di bilik dan isteri pula sudah tiada.

Setelah mendengar kata-kata Dato Y, GM aku terus saja membuat keputusan melepaskan kerjayanya di tempat aku, menjual petrol station nya dan akan menemani isterinya.

Nasib GM aku ini baik kerana apabila tersebar khabar dia akan menetap di negara berkenaan, sebuah syarikat terus menawarkan dia juga jawatan CEO di sana.




1 comments:

Cik Liza said...

hermm nasib dia pon dpt offer... jadi.. akan jadi ke plan bertemu di malaysia??

huhu kesian dato' Y.. shud be kehilangan rutin.. been there.. rasa awkward sbb rutin ni bukan sekejap.. selalunya makan tahun2

Post a Comment