Tuesday, May 3, 2011

Tentang Aja


Aku terima SMS Aja:

Salam pagi jumaat yg indah abang ...

Lalu aku balas begini:

Anugerah Allah indah belaka

Sesungguhnya aku terkejut tetapi gembira dengan nada SMS Aja. Memanglah kadang-kadang SMS tidak menggambarkan perasaan sebenar si penghantar tetapi dikaitkan dengan apa yang dilalui Aja sehari dua ini, aku lega dia mengutus SMS begitu. 

Baru sehari sebelumnya Aja menangis di telefon mengkhabarkan hasil pertemuannya dengan doktor - di klinik biasa sebelah pagi dan di Hospital Pantai Ipoh petangnya (doktor yang ditemui di klinik biasa  meminta dia tidak berlengah bertemu doktor pakar.)

Dan selepas membuat x ray dan bioscopy Aja mengirim SMS meminta aku menghubunginya. Dan yang menyambut panggilanku hanyalah esak tangisnya.

"Abang, memang confirm lump Aja itu kanser..." katanya.

Aja kata dia sudah memaklumkan hal dirinya kepada abah dan respon spontan abah ialah menangis. Kata Aja dia dalam perjalanan ke Gopeng pula untuk memaklumkan kepada emak secara berdepan.

Teringat apa kala aku sakit dulu, selalu Aja mengingatkan itu ujian dan sebenarnya adalah peluang meningkatkan kesabaran dan menambah pahala bagi yang tahu.

Jadi dalam pada aku sedih mengenangkan esak tangis Aja dan terbayang bagaimana dia perlu melalui tempoh perubatannya selepas ini, aku harap Aja tabah seperti mana dia pernah meminta aku turut kuat dan bersabar.

Ya, aku dan Aja sependapat. Hidup ini indah.  


2 comments:

Cik Liza said...

:(
sakit itu dugaan... huhu

plug2pin said...

sakit tu mmg dugaan...
pengalaman sakit ari tu, buat aku insaf, kalau ada rezeki mmg nak sgt pi mekah awal2 pada umur masih muda dan sihat ni

Post a Comment