Monday, August 27, 2012

Tentang nak makan juga


Sebab itulah puasa di bulan Ramadhan itu satu ibadah. Kita mematuhinya sebab ia satu ibadah. Tapi bila dah habis, tabiat makan dan nak mencari makan datang menampar-nampar nafsu… wah bahasa.

Tapi itulah yang berlaku pada aku. Aku telah kembali bekerja pada hari raya ke-4 lagi. Tak ambik cutipun. 
Oleh sebab aku tahu seawal itu tak akan ada satu pun gerai nasi lemak atau kuih muih dibuka di tepi  jalan, maka aku terus memandu ke Restoran Pelita, Jalan Ampang. Tapau roti canai dengan kuah kari dibanjirkan ke atasnya. Fuuuh. Settle untuk breakfast.

Waktu tengah hari aku sebenarnya  bukanlah lapar sangat macam ayam seminggu tak jumpa beras padi  tapi keinginan untuk makan tetap juga datang. Maka setelah membuat sedikit pemeriksaan dan bertanya kawan-kawan, aku dapati tak ada satu kedaipun di kawasan pejabat aku itu sudah dibuka. Ye lah kan, baru empat hari beraya je pun. Kakak-kakak yang jual nasi campur semua tu masih seronok beraya di kampong laman masing-masing.

Aku berjalan kaki ke satu kawasan tak jauh dari pejabat dan ada ke patut (pada muka aku lah), pintu nak masuk ke food court tu siap dimanggakan.  Bak kata lagu Yuna, “seolah memerli aku” (wey, orang beraya lagilah !)

Tetapi nafsu ini tidak dapat dijinakkan. Aku balik ke pejabat dan membuat panggilan ke sebuah hotel. Hahaha. “Errr selain buffet lunch, you all ada buat ala carte tak. Ye lah ni kan time Raya. Takut cook cuti,” aku call dan tanya tanpa segan. Kalau aku ambik buffet lunch di hotel tu, mahal sangat pulak dan tak berbaloi.

Maka aku pun berjalanlah ke hotel berkenaan dan memilih meja di sebelah tepi. Kosong saja sebab orang semua belum balik ke KL lagi. Seorang waitress Melayu berbaju kebaya menghulurkan menu. Aku kena tekankan waitress ini memang Melayu sebab waitress yang lain walaupun berbaju kurung Kedah, adalah Myanmar.  

Aku memesan mi goreng mamak saja. What ? Pergi hotel besar dan sudahnya order mi goring mamak je haha. Tadi kata bernafsu sangat nak juga makan. Nafsu low kelas la ni haha. Air pula order sky juice saja wakaka.

Bila bil datang aku bayar pejam mata saja walaupun hati berkata apa aku tengah buat ni ? Kesemuanya  RM32.50 untuk sepinggan mi goreng mamak dan ais kosong. Mahal dah tak kira. Nak makan la sangat kan ???? 

5 comments:

plug2pin said...

selamat hari raya pak asan...
dan selamat menjamu selera..hehehe
(sambung puasa 6 laaaa...)

hk said...

Dah masuk hari kedua pose ni Plug. Sahur mineral water je hehe

usahaone said...

Selamat hari raya :)..syawal masih ada

hk said...

Thanks :)

Unknown said...

SD

Post a Comment